7 Tips der vil få dit barn til at sove bedre

Alle forældre ved hvor opslidende det kan være når ens barn enten ikke vil falde i søvn om aftenen, eller vågner utallige gange om natten. Her har vi samlet de bedste tips til at få dit barn til at sove bedre og falde hurtigere i søvn.

sove bedre

1. Fast putterutine

Det kan lyde simpelt, og det er det sådan set også, men alle børn har brug for forudsigelighed og faste rutiner. Det gælder i høj grad også når det kommer til søvn. Derfor er det vigtigt at I så tidligt som muligt skaber gode og faste rutiner omkring sengetid for jeres barn.
De ting I kan starte med at kigge på, er at spise aftensmad på samme klokkeslæt hver dag, og ligge barnet i sengen på samme tid hver dag. Her i mellem skal I så have skabt nogle faste rutiner, der er forudsigelige for jeres barn. En god putte rutine kan for eksempel indeholde: Bad, massage, lidt at spise (grød, flaske eller bryst), stille musik, tandbørstning og godnat sang eller -historie. Skriv gerne jeres putterutine ned, og sæt ca. klokkeslæt på, det vil hjælpe jer med at få den kørt godt ind i jeres hverdag.

2. Drop skærmen

Sluk for tv, Ipad og computer de sidste to timer inden barnet skal i seng. Skærmene hæmmer melatonindannelsen, og melatonin er det stof vi skal bruge for at falde i søvn. Det er fælles for både børn og voksne, men børn bliver derudover nemt overstimulerede over den store mængde information de får igennem skærmen. Det er svært at forholde sig til for børn. Så drop skærmen, og brug i stedet tiden på et puslespil eller læs en bog sammen med jeres barn.

3. Sov i mørke

Mørke fremmer melatonindannelsen, og derfor er det vigtigt at det rum man sover i er helt mørkt. Anskaf mørklægningsgardiner og sluk lyset.

4. Stå og og gå i seng på samme tid hver dag

Også i weekenden. Det hjælper børnene med at vide hvornår de skal lægge sig til at sove, og hvornår de skal være vågne. På den måde får de indkørt en god døgnrytme.

5. Giv barnet rare og trygge omgivelser

Lav soveområdet hyggeligt, med dyne og pude hvis barnet bruger det. Giv evt. barnet en bamse eller en sutteklud alt efter hvad han/hun er glad for. Det er vigtigt at tingene i soveområdet er noget barnet er trygt ved, og ikke indbyder til leg. Så pak legetøjet væk inden sengetid og lad barnet sove i rolige og trygge omgivelser.

6. Sørg for at dit barn får brugt sin krop i løbet af dagen

Motion og fysisk aktivitet giver naturlig træthed. Derfor er det vigtigt at du som forælder sørger for at dit barn får brugt en masse krudt i løbet af dagen. Kom ud og få frisk luft og en løbetur i skoven eller spil bold i haven. Det er lige meget hvad I laver, bare I får brugt noget energi.

7. Lær dit barn at slappe af

Efter en dag hvor I har brugt en masse energi og har leget, skal jeres barn lære at geare ned inden sengetid. Indfør stilletid en time eller to inden barnet skal i seng. I kan for eksempel lægge jer på gulvet og høre stille musik, massere barnet, læse en bog, tage et bad eller noget helt andet. Det vigtigste er, at barnet lærer at slappe af, og at I hjælper barnet til dette. Hvis dit barn er meget uroligt når han/hun er kommet i seng, kan I prøve at afspille noget white noise. Det er lyde, som virker beroligende på de fleste mennesker. Det kan for eksempel være lyde af vand, en støvsuger eller en tørretumbler.

Skab nye og sunde vaner omkring sengetid

Ovenstående råd kan I bruge til at skabe nogle nye og sunde vaner omkring sengetid. Resultaterne kommer ikke fra den ene dag til den anden, for barnet skal først lære de nye rutiner at kende, og blive trygge ved dem. Det kan godt tage et par uger at indkøre gode putterutiner, men det vil være det hele værd når det fungerer.

borneudstyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *